• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Behöver tips o råd innan jag blir tokig. Flytta, skulder, nytt jobb

Jallekalle

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej är 23 år o har under en längre tid haft problem med o köpa saker på nätet tjänar helt okej ca 30000kr innan skatt. Har sedan skolan bott hemma men jobbat på lite olika ställen direkt efter skolan. Men nu efter 3 år på samma jobb blev det ett dåligt slut. Jag fick söka nytt jobb och behöver flytta.
Men till det jobbiga. Jag har skulder som jag precis klarar av att betala i nuläget. Och ska flytta i december och hela min lön kommer gå till skulder hyra o el. Kommer inte bli en krona över. Men man måste ju ha ett jobb och efter omständigheterna så kan jag inte bo hemma längre.
Vad ska jag göra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
280
Mottagna reaktioner
93
Poäng
266
Vad har du för lån och hur hög hyra? Ett sätt för att få ner boendekostnad om du är själv är att bli inneboende hos någon där du hyr ett litet rum billigt.
Annars är det nog att försöka få ner lånekostnader genom att ringa dina lånegivare och be om sänkt/fryst ränta och amortering, betalningsfria månader.
Kolla om du kan skattejämka också för att få lite mer varje månad.
 

Jallekalle

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vad har du för lån och hur hög hyra? Ett sätt för att få ner boendekostnad om du är själv är att bli inneboende hos någon där du hyr ett litet rum billigt.
Annars är det nog att försöka få ner lånekostnader genom att ringa dina lånegivare och be om sänkt/fryst ränta och amortering, betalningsfria månader.
Kolla om du kan skattejämka också för att få lite mer varje månad.
Hyran är ca 4500kr utan el och värme. Påverkar inte de räntan med att använda betalningsfria månader?
 
Senast ändrad:

AvalonC

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
26
Poäng
101
Har du saker att sälja? Jobba ner skulden som på lyxfällan...

Går det få samlingslån så att du kan betala lägre avgift i månaden, fast under längre tid? Om du inte kan söka själv, kan någon stå med på lånet?

Finns det ABSOLUT INGEN chans att kunna bo kvar hemma? Ett år till, och om du verkligen jobbar ner skulderna under den tiden?

Extrajobb, jobba övertid?

Hur mycket skulder är det? Skuldsanering?
Då får du behålla hyra mat och pengar att ta dig till och från jobb typ. Du kommer åtminstone kunna äta, vilket du inte kan på din nuvarande framtida budjet.
Men med så bra lön och din ålder måste det vara grymma skulder du ligger med...

:)
 

Jallekalle

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har du saker att sälja? Jobba ner skulden som på lyxfällan...

Går det få samlingslån så att du kan betala lägre avgift i månaden, fast under längre tid? Om du inte kan söka själv, kan någon stå med på lånet?

Finns det ABSOLUT INGEN chans att kunna bo kvar hemma? Ett år till, och om du verkligen jobbar ner skulderna under den tiden?

Extrajobb, jobba övertid?

Hur mycket skulder är det? Skuldsanering?
Då får du behålla hyra mat och pengar att ta dig till och från jobb typ. Du kommer åtminstone kunna äta, vilket du inte kan på din nuvarande framtida budjet.
Men med så bra lön och din ålder måste det vara grymma skulder du ligger med...

:)
Har inte direkt saker att sälja som hjälper mig i denna situationen. Samlingslån har jag sen 2 år tillbaka men nu kom allt som en käftsmäll att man har hamnat i skiten igen. Under senaste månaden har jag sökt Samlingslån på flera olika ställen därav många uc nu. Dum som man är förstog jag inte att de va dåligt med många uc förens nu.


Tyvärr inte då lägenheten är nära jobb och ska jag bo kvar hemma är de 3 timmar o pendla varje dag och inga bussar eller tåg därimellan.

Letar extrajobb förfullt men verkar inte va så lätt o hitta.

Skulderna är på ca 400k men på flertalet ställen bla morrow bank och nordax även qliro och anyfin sammanlagt ca15k i månaden i avbetalning
 

AvalonC

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
26
Poäng
101
Enligt Google är 30000 brutto = 21277 efter skatt.

15000 skulder
4500 hyra
500 el, vet inte vad värmen kan kosta
100 hemförsäkring
109 billigaste mobilabonemanget
400 alfakassa/akassa
Busskort?
Mat
Medeciner

Du har tyvärr inte råd att flytta. (Vilket du insett)

Kan du hitta ett jobb närmare där dina föräldrar bor?

Oavsett vad du tror utgången blir, ring till alla låneställen och berätta att du inte har råd att betala så mycket som du gör, förklara att de riskerar att inte få några pengar alls, och se om de kan sänka månadskostnadena.
 

Jallekalle

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Enligt Google är 30000 brutto = 21277 efter skatt.

15000 skulder
4500 hyra
500 el, vet inte vad värmen kan kosta
100 hemförsäkring
109 billigaste mobilabonemanget
400 alfakassa/akassa
Busskort?
Mat
Medeciner

Du har tyvärr inte råd att flytta. (Vilket du insett)

Kan du hitta ett jobb närmare där dina föräldrar bor?

Oavsett vad du tror utgången blir, ring till alla låneställen och berätta att du inte har råd att betala så mycket som du gör, förklara att de riskerar att inte få några pengar alls, och se om de kan sänka månadskostnadena.
Svårt o hitta jobb med den lönen och en pålitlig anställning. Så fick ta detta
Får testa ringa runt lite idag.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 280
Mottagna reaktioner
882
Poäng
717
Börja jämka på skatten främst om det nu är 100% att du flyttar ut. Då bör du åtminstone hålla dig levande och undvika inkasso/kronofogden, ha råd till mat osv.

Lär dock fortfarande inte bli mycket över men kanske en möjlighet att hålla huvudet över ytan om ett samlingslån skulle vara nära till hands för att komma ner under 10K i månadskostnad för lånen du har.

Vet inte hur räntorna på lånen du har ser ut men jag misstänker att det blir en del per år.

Har du några klassiska sms-lån som inte syns på UC och som eventuellt inte skulle leda till anmärkning om du släppte dessa till inkasso? Kan vara värt att göra isåfall om de äter upp för mycket av månadskostnaden; skulle eventuellt ge dig extra krut att betala in på synliga krediter och förbättra din UC innan samlingslån. Vet dock att det känns läskigt, jag förstår.

Låter konstigt, jag vet; men 400K är en hanterbar skuld. Viktigaste är att inte glida in på anmärkningar och att försöka sammanställa detta för att få en rimlig månadskostnad. Jag har t.ex ett lån på 500K som kostar mig 5.4K i månaden med 9-10% ränta. Drömscenario för dig förstår jag, tyvärr inte mitt enda lån dock. Du kan lösa det här!
 

Jallekalle

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Börja jämka på skatten främst om det nu är 100% att du flyttar ut. Då bör du åtminstone hålla dig levande och undvika inkasso/kronofogden, ha råd till mat osv.

Lär dock fortfarande inte bli mycket över men kanske en möjlighet att hålla huvudet över ytan om ett samlingslån skulle vara nära till hands för att komma ner under 10K i månadskostnad för lånen du har.

Vet inte hur räntorna på lånen du har ser ut men jag misstänker att det blir en del per år.

Har du några klassiska sms-lån som inte syns på UC och som eventuellt inte skulle leda till anmärkning om du släppte dessa till inkasso? Kan vara värt att göra isåfall om de äter upp för mycket av månadskostnaden; skulle eventuellt ge dig extra krut att betala in på synliga krediter och förbättra din UC innan samlingslån. Vet dock att det känns läskigt, jag förstår.

Låter konstigt, jag vet; men 400K är en hanterbar skuld. Viktigaste är att inte glida in på anmärkningar och att försöka sammanställa detta för att få en rimlig månadskostnad. Jag har t.ex ett lån på 500K som kostar mig 5.4K i månaden med 9-10% ränta. Drömscenario för dig förstår jag, tyvärr inte mitt enda lån dock. Du kan lösa det här!
Ja jag får kolla på det med att jämka. Men i nuläget känns de helt kört med allt trots att jag alltid är den som säger att de löser sig alltid. Men just nu känns de inte så.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp